01 december 2009

Rätt bild, och nu har jag fått sprutan!


Till att börja med, rätt bild, istället för den med ett visst mått av tillspetsad ironi, "flådiga" bilden av en av samhällets indrivningsmyndigheter.

Före mig i kön stod ett par, som absolut inte var i samma generation som jag -jo vi ska resa bort nästa vecka, då det är vår tur, men eftersom vi inte är hemma då, undrar vi om vi inte skulle kunna få sprutan den här veckan istället?? löd deras fråga...

Undertecknad kunde som vanligt inte hålla tyst, utan påpekade, att förutom att det inte var min sak, kunde jag tycka att det kanske vore fint om sprutorna räckte till dem som så skulle ha i den här veckan, dvs generationen yngre, särskilt som man valt den vaccineringsmodell man valt, mht att de äldre tros klara den nya influensan bättre än alla yngre...

Men se nu tyckte inte paret så, utan stod på sig för att få tala med en läkare, om damen i receptionen, inte kunde avgöra detta. Frun i sällskapet tyckte mannen gjorde sig löjlig, och ville gå därifrån, medan maken stod på sig.... Kön växte, av folk i "rätt" ålder. "Man ska ju ha respekt för de äldre, och äldst går först..." tyckte någon. Jag påpekade att man tydligen glömt VIP-kortet hemma.... En fnysning till svar, och insisterande på att få träffa "doktorn", som tyvärr, för den sturske mannen ifråga, tyckte precis som alla redan förebådat före henne, att veckans sprutor kanske inte skulle räcka, för alla i rätt ålder, och i så fall vore det väl inte mer än rätt, att det äldre paret väntade.... OK, vänta, tills i slutet av veckan då?? Nej, nog lite längre... Aha, till jul?? Nej, menade doktorn, till efter jul, då uppsamlingstiden, för alla som inte kunnat innan, om vaccinet räcker förstås.... Så, det snopna äldre paret fick traska hem.... Så är det när man inte har något VIP-kort i dagens Sverige...

Inga kommentarer: