17 december 2009

Hjälp, var är låssprayen??



Jo, den ligger faktiskt i bilen, i handskfacket, var skulle den annars ligga?

Tänker särskilt på en granne, som säkert hade det så, och som försökte komma in i sin bil. Han försökte åtskilliga gånger ifrån både vänster och höger sida. På min gata får bilarna stå i 24 timmar och överträdelser i tid o dagar sker säkert, det är med andra ord inte ett högprioriterat område, ur felparkeringssynpunkt. Så bilägaren ifråga kan ha brukat sin bil så sent som i helgen, alt igår kväll, och ingen i Malmö, med omnejd hade ju över huvud taget talat om att det skulle komma en enda gnutta snö, eller frysa till heller för den delen.

Bättre i så fall som undertecknad gör - in med låsspray i låsen, o sedan in med bilen i snabbtvätten (nej, jag gjorde inte det senare, just mht snöprognosen - i saltat väglag kommer bilen om möjligt att bli ännu smutsigare - så då kan finputsningen lika gärna vänta).

Min förra bil hade inte centrallås, så då brukade jag avsiktligt låta någon av bakdörrarna förbli olåst, så att jag säkert skulle komma in i bilen, även om dörrlåsen skulle ha frusit. Även på bilar med centrallås, förutsatt det är 4-dörrarsbilar, går det ju att "lura" de flesta dörrlåsen, t ex att man innan man låser, öppnar vä (eller höger) bakdörr. Så trycker man på knappen, ev kan man dra i det inre öppningshandtaget i bakdörren. Sedan, när man "låst" bilen, stänger man bakdörren, som alltså bör förbli olåst.

Min granne med låssprayen i handskfacket då?

Tja, bilen står kvar, så jag gissar att han tog bussen, och kom ganska mycket senare, än tänkt, till sitt jobb.

(Den vackra bilden hittad hos Kristianstadsbladet, den 15/12 - tack!)

Inga kommentarer: