08 december 2009

Allting serverat på ett....


Så himla typiskt dagens "ungdomar"....

Eller är det bara lättja, eller kanske ren okunskap....?

Hur gör jag själv när jag vill ta reda på någonting, skaffa ny kunskap, oftast om någon bagatell?

Jo, jag börjar leta på internet....

Om jag inte hittar det jag söker då?

Tja, på min arbetsplats finns det ett bibliotek, och på det finns en bibliotekarie. Hennes eller hans uppgifter, förutom att leta upp böcker åt låntagare, och ibland plasta in böckerna, är också att leta rätt på information av olika slag. Oftast är de föredömliga på att ta fram sådant som en annan inte "tänker" på. Vi har ju alla "vår nisch" i tillvaron..

Men om bibliotekarien inte själv hittar då?? Tja, eftersom jag har ett yrke liknande bibliotekariens, som också handlar om mycken informationssökning, finns ju faktiskt en slags yrkesstolthet, att inte göra bort mig, utan ta reda på det i alla fall, även om jag frågar en kollega istället - med andra ord är jag mycket mån om att inte avslöja att jag inte själv klarar av att ta reda på uppgiften, gentemot min uppdragsgivare /frågeställare....

Skulle jag göra någonting annat skulle jag ju bara bidra till att upprätthålla många fördomar om mitt yrke, eller??

I bibliotekariens fall: inte våga söka på internet, inte våga handla på internet, tjocka hornbågade glasögon och hårknut i nacken. I ett fall har jag faktiskt stött på en bibliotekarie, som öppet och rakt inför sin arbetsgivare menade att hon inte vågade handla /göra affärer på internet. Eftersom det i hennes fall handlade om att köpa in böcker till det egna biblioteket (vilket hon hade full frihet att göra, givet att hon höll sig till vissa ekonomiska ramar), sade hon ju indirekt till sin chef, att hon inte klarade av sitt arbete... Idag är tyvärr den här bibliotekarien arbetslös, eftersom chefen naturligtvis inte hade råd att ha en anställd som inte kunde sköta sitt arbete, samtidigt som chefen var tvungen att göra arbetstagarens arbete (förutom sitt eget)...

Ev bilder tillhörande den här artikeln, är "knyckta" från internet!

Inga kommentarer: