31 december 2009

Olika typer av hissar....


En hiss är en maskinell anordning som är tänkt att (oftast) transportera människor eller saker mellan olika nivåer i höjdled. Undantag förekommer!



När det gäller att förflytta personer finns idag egentligen 2 olika typer, dels de, som vi för det mesta associerar med "hiss", dvs att förflytta flera människor samtidigt, mellan olika våningsplan i en flerfamiljs- eller kontorsbyggnad, dvs linhissar, eller hydraulhissar. Men en slags hiss som har blivit allt vanligare på senare tid är den s.k. plattformshissen, en långsamgående hissplattform, som för det mesta rymmer 1-2 personer, tanken är med andra ord att kunna förflytta ett par personer med eller utan rullstol, eller lokalvårdare med städvagn/städmaskin, ett fåtal våningar.



Det finns även en s.k. trapphiss, som är en en stol som appliceras på väggen, och löper i en skena upp- eller nedför en trappa. Trapphissen förekommer mest i villor, eller andra bostadshus, där boendeytan finns i 2 eller flera våningsplan.

Jag tror att de flesta som någon gång åkt antingen båt, t ex Helsingborg - Helsingör, eller med något kryssningsfartyg åkt med en vanlig hiss, det jag här kallar normalhiss; eller i ett kontorshus eller varuhus, eller från ett parkeringsgarage. (Bildexempel: hissen med grön ram o röda kakelplattor, ett par snäpp uppåt på sidan.)

En hiss jag själv aldrig åkt, och också hoppas slippa åka är den s.k. matvaruhissen. Används framför allt i olika restaurangkök, eller storkök, och underlättar framför allt för personalen att frakta mat, servis, eller disk.


Här ses också en större variant, som framför allt förekommer i sjukhus, och andra storköksinrättningar.



Det förekommer även ett antal varuhissar, avsedda framför allt för varor! Det kan vara mellan gatuplan och en lagerlokal, eller en industrilokal eller inom en industri. Om jag minns rätt åkte jag en gång med en varuhiss på Volvo i Skövde som tog 8 ton i tyngd, naturligtvis, för att kunna frakta tunga båt- o lastbilsmotorer mellan deras olika våningsplan, snarare än personal. Varuhissen är med andra ord ett transportmedel även inom industrin, där inte lyftkranarna förmår allt.


Ett mellanting mellan varuhiss och personhiss måste ju den s.k. sänghissen vara, som för det mesta finns på våra sjukhus, den känns igen på sin breda dörröppning och att den rymmer en sjukhussäng, dvs med liggande patient, utrustning som medföljer sängen och några personer som medföljande personal. Sänghissens lyftkraft är inte mer än något enstaka ton.

Ett annat mellanting av person- och varuhiss, är den s.k. bilhissen, vars dörr naturligtvis måste vara tillräckligt bred att släppa igenom en personbil, men där korgen egentligen inte är mycket större än en vanlig personhiss. Lyftkraften här måste emellertid vara dimensionerad i klass som många av de tyngre varuhissarna, dvs för att kunna förflytta en Rolls-Royce likaväl som en vanlig Svenssonsmåbil, på omkring det knappa tonet. I och för sig är en Hummer, vad jag kan få fram, tyngre än en Rolls-Royce, så jag visar en bild på en sådan istället!



Bilhissar är inte särskilt vanliga i Sverige, vilket sannolikt hänger ihop med att Sverige inte är ett särskilt trångbott land. Med andra ord är bilhissar desto vanligare på kontinenten, oavsett om de finns som kollektivhushissar, eller som parkeringsgaragehissar.

Min första egna kontakt med en slags bilhiss var när jag besökte Hamburg med mina föräldrar i unga år. Hotellet hade och har, en s.k. autosilo, dvs ett band som transporterar in bilen i en hiss, som i sin tur kan köra både i höjd- och i sidled, dvs garaget som sådant är ett "höghus", nåja, i det här fallet kanske 5-6 våningar, med ett tomt schakt för hissen i mitten. Rymligt för att höjd och yta utnyttjas optimalt, och miljövänligt, för att inget drivmedel/utsläpp krävs för att parkera bilen, sedan den väl kommit till p-hus-entrén.

Den här tyska filmen illustrerar bland annat auto-silons funktion.

Som sagt, i Sverige, har bilhissar hittills varit ganska ovanliga, dock har mitt intresse för arkitektur och stadsplanering, liksom möjligheten att turista i sin egen hemstad, gett mig möjligheten att upptäcka lite nydaning på området.

Bilden i Metrobloggen, som föreställde ett garagetak fyllt med blommor, var tagen ovanpå en av Västra Hamnens olika bilhissar.

Nu ser det inte ut så här just där, eftersom det garaget är med portar i övre planet /gatuplan, och den andra platsen finns nedanför, men principen är densamma.



En annan typ är den här "hissen", som också tillåter 2 bilar att stå på samma yta. Finns en anläggning i Västra Hamnen (Kompassgatan / Barometergatan) i Malmö, och som synes är ursprunget långtifrån nytt, bilden nedanför.





Återstår, mig veterligen den "vanliga" korghissen, som också kan användas som bilhiss, bara den har rätt dimensioner. I Västra Hamnen i Malmö finns det åtminstone 2 olika sådana här, i varsitt flerfamiljshus. Varför då bilhiss istället för vanlig garagenedfart?
- Framför allt tjänar man in upp- och nedfartsramp-ytan, både beträffande anläggning och yta. Kanske i längden framför allt yta. Det finnss kanske inte tillräcklig yta, varken "inomhus" eller utanför huset ifråga, men fastighetsägaren vill ändå kunna erbjuda sina hyresgäster parkering inomhus. Gissningsvis sjunker inbrotts- och stöldfrekvensen också, det blir ju svårare att komma in, och därmed svårare att komma ut, oavsett om man har en bil med sig eller inte. Det torde vara nästintill omöjligt att veta om vilka bilar som finns där över huvud taget, om man inte varit där, eller sett resp bil köra in. Miljöaspekten vet jag ingenting om. Om man inte får ha motorn påslagen när man åker i hissen, blir det ju åtminstone en start mer, vilket jag tror påverkar miljön negativt, å andra sidan kommer det in minimalt med andra avgaser utifrån.

Bilderna nedan är från tillverkaren Thüssen-Krupp, dels hisskorg med stängda o öppna skjutdörrar, dels med öppna dörrar och lastad med bil...





Bilden på min andra blogg, talade väl förutom anropspanelen/skylten, om att hissen på något sätt var tillgänglig utifrån, eftersom den enbart kunde anropas (vanligen: trycka på knappen för att komma "hit") genom nyckel. Dessutom finns ovanför en elektronisk lösning, för att slippa ha nyckel, dvs just i det här fallet öppnas/anropas hissen med ett s.k. plastkort.

Hissdörren jag fotograferat finns alldeles i närheten av glassbutiken på Västra Varvsgatan, något kvarter ifrån Turning Torso i Malmö! Eftersom huset ligger i den ganska nyanlagda stadsdelen Västra Hamnen, tror jag att de olika husbyggarna eftersträvat så många olika "nya" lösningar som möjligt. Huset på bilden påbörjades ifjor höstas, och blev invigt i år. Turning Torso är med andra ord äldre.

Bilhiss i Turning Torso då? Nej, inte mig veterligen. Enligt deras hemsida finns en förbindelse i källarplanet mellan huvudbyggnaden och deras parkeringsgarage, inrymt i Turning Torso Gallery, ett ganska ordinärt p-hus, i åtminstone 3 olika parkeringsplan, med ramper för både uppfart och nedfart.

Vill man ha en mer "rå" bild av Turning Torso Gallerys konstruktion, kan man titta på det nya p-huset, väl synligt för alla som åker tåg till och från Malmö C nuförtiden, det är samma koncept!


Slutligen, i syfte att göra artikeln, om hissar, komplett, avslutar jag med de s.k. paternoster-hissarna, som främst användes i kontorshus, och andra persontäta hus. Jag minns ifrån min barndom, att sådana fanns i något av Köpenhamns varuhus, men hemma i Sverige kan jag ej påminna mig något ex. Hissen, som i själva verket är ett flertal olika personkorgar, löper i en ständigt långsamt-roterande bana, där med andra ord hälften går uppåt, samtidigt som den andra hälften av hisskorgarna går nedåt. Högst upp och längst ner finns en slags rundkörsel, i vilken man också ska kunna "åka med" i korgen, men där det givetvis inte går att gå av/stiga på. Man stiger alltså på resp av "i farten". Såg ett ex i Berlin Stasihuvudbyggnad, när jag besökte orten i somras. Mellan korgarna finns något slags instegsskydd, så att man inte ska kunna stiga på fel och skada sig, vilket är den stora plattan "ovanför" snöret.


Snöret som visar att hissen, liksom lyckligtvis allt annat i det gamla Stasihuset i Berlin är ur funktion, låter jag också symbolisera att artikeln om hissar är slut! Svaret på den tidigare bildgåtan, bör också vara klart, om du tagit del av artikeln!

1 kommentar:

GladaKatarina sa...

Visst. Jag hissar detta inlägg!