09 december 2009

Pepparkakans Dag 9/12




I Sverige finns det noteringar från 1444 om att nunnorna i Vadstena bakade och åt pepparkakor för att underlätta matsmältningen. Det var de många kryddorna som lindrade nunnornas magbesvär. Från början innehöll pepparkakorna, förutom de traditionella kryddorna, kanel, ingefära och kryddnejlika, även peppar och pepparen ansågs länge ha en medicinskt lugnande effekt och sades även hjälpa mot allehanda magproblem.

Det var alltså sannolikt den medicinskt lugnande effekten, som medverkat till att man blir "snäll" av att ha ätiti en pepparkaka.

Dagens instiftande skedde av ett av pepparkaksbagerierna i Sverige, Annas, så sent som 2006.

Dagen är en påminnelse om att vi ska vara snälla mot varandra....!

Mitt eget intresse för pepparkakor, har egentligen aldrig funnits, fram till i år, då jag snubblade över en intressant prissättning i ett litet hembageri, jag frekventerar ibland.

"Har ni gjort pepparkakorna själv också?" undrade jag i min fascination över att det faktiskt fortfarande finns näringsställen som gör sina egna produkter, utan att köpa in dem någonstans ifrån, eftersom det ofta blir billigare...

Nej, det är "köbe-kager" löd svaret, ok vem var leverantören, undrade undertecknad. "Det står bara Pepparkakor på burken...." OK, de kostade inte så mycket de små hjärtana, bara 2 kr styck, så jag tog några stycken...

Häromdagen när jag besökte affären, sannolikt samma som bagaren ovan, såg jag erbjudandet, 2 burkar "Pepparkakor" á 300 gram, 30 kr. Om man läst någon som helst ekonomi för att bli egen företagare, lär man sig att man får räkna med att omkring hälften av kostnaden för en försåld vara äts upp i form av olika omkostnader som skatt, arbetsgivaravgift, lön, inköp, lokalhyra, maskinutrustning, m.m. Med andra ord 1 kronas förtjänst på varje liten pepparkaka. Tyvärr köpte jag inte någon av burkarna, så jag kunde räkna antalet, men jag gissar att varje burk rymmer omkring 50 små pepparkakor. Det blir en nätt förtjänst det!

Smaken då? Smakar alla lika? Nej, defintivt inte, men det är en "sport" att hitta den pepparkaka som avviker ifrån mängden.

Av de 3-4 märken jag provat i år, hittade jag en som avvek från den sockersöta mängden, och stack ut lite, genom aningen citrusinslag, inköpta på Konditori Valhall, i Malmö. Där kostar en påse omkring 25 kr, och det rymdes nog 30 normalstora pepparkakshjärtan. Styckpris knappa kronan, definitivt värda pengarna, i sht, som man betänker hantverket, och ....kostnaden... som bagaren får dras med, innan han kan håva in förtjänsten.

Fler sådana bagare till det svenska samhället, som gör att allting inte smakar som på McDonalds!!

Bilden knyckt från Ica-Kuriren

1 kommentar:

Sussi sa...

Håller med dig jag..
Jag betalar hellre lite mer för en pepparkaka som är hemmagjord och inte en vanliga smaken. Visst är vanliga pepparkakan god också men det är riktigt kul att hitta nåt som är speciellt :-)

Sv. Det kan vara lite klurigt med att fästa belysningen men med lite fantasi så ska nog det med gå ;-)

Ha en bra dag