18 december 2009

Snuskiga Toyota Yaris...


Japp, det handlar om bilreklam, mitt intresse till trots, en inte särskilt välnämnd genre i min blogg.

Sexreklam fick Australien att rodna
Här är reklamen som fick landet "down under" att baxna. Toyotas sexreklam blev för mycket och döms ut som ett sexistiskt slag under bältet, nu backar företaget och drar in filmen.

Reklamfilmen för Toyotas Yaris är inte påkommen av en reklambyrå eller pr-konsult utan resultatet av en tävling som biltillverkaren anordnade under hösten. Tävlingen, kallad Clever Film Comp hade kravet att Toyotas lilla bil Yaris skulle ha huvudrollen, utöver det var det fritt att bygge en historia.

Men det fanns även tydliga regler för vad som inte fick figurera i tävlingsbidragen. De fick varken vara omoraliska, obscena eller väcka anstöt. Med tanke på det vinnande bidraget "Clean Getaways", som även fick vinnarpriset på motsvarande 50 000 kronor, verkar det som om juryn inte har samma uppfattning om tävlingsreglerna. Eller så har de helt enkelt missat de sexanspelningar som egentligen är vad hela reklamfilmen bygger på.

Förnedrande, sexistiskt och incestuös är vad reklamen kallats och hela Australien känner av en kollektiv rodnad. Så till den grad att Toyota valt att dra tillbaka reklamfilmen och att be om ursäkt.

-------------------
Artikeln lånad ur Bytbil.com:s nyhetsbrev

Inga kommentarer: