31 januari 2010

Någon ska alltid vara värst....


Söndag förmiddag!

En sådan här underbar dag då snön ligger vit över marken, det har snöat i natt, men som kallast var det på kvällen, med minus nio (centrala Malmö) - tänkte jag skriva en blogg om just snö...

Det första jag såg när jag drog upp rullgardinen mot gatan (enda persiennen i lgh finns där den inte behövs, i vardagsrummet), var en kvinna som idogt, försedd med snöskyffel skottade bort snö för att kunna köra iväg med sin bil. Det som slog mig, var att hon började med snön runt om, istället för snön på bilen. Nåja, hon är kanske iväg nu - ska titta - nja, bilen står kvar med relativt renborstade rutor, men.... Liksom Saaben på andra sidan gatan, som också står kvar, fast jag tror att dess ägare försökte starta den igår... Vi får se....

Det som avbröt mitt intresse för en snö-blogg på söndag förmiddag på Sydsvenskans rubriker, från "nyhetslöpet".

"Urspårning skapar problem i Göteborg"

Göteborg, då är det säkert en spårvagn som spårat ur, tänker ju åtminstone jag...

En urspårning utanför Göteborgs central väntas leda till bekymmer för tågtrafiken till och från staden under dagen. Det är ett bogseringsfordon som spårat ur och blockerar sex spår utanför stationen.

Det är ett bogseringsfordon med delar av ett X 2000-tåg som spårat ur och blockerar sex spår utanför Göteborgs central. Ekipaget måste nu lyftas bort med en kran.

Först står egentligen det viktigaste:

En urspårning utanför Göteborgs central väntas leda till bekymmer för tågtrafiken till och från staden under söndagen.

Hur ser en vanlig bangård, utanför en tågstation ut? Tja, det finns väl några spår i bredd på varje sida, om det inte är en s.k. säckstation. Göteborgs central är en s.k säckstation, dvs allt som kommer in måste ut samma väg. Liksom Malmö, fast i Malmö bygger man den s.k. Citytunneln, så att det ska bli både ock.

Kan tänka mig att det måste bli ganska stor skada, om sex av infartsspåren till Gbg C blockeras. Samtidigt var min första tanke, att det måste bli en besvärlig bärgning/lyftning om det är inne på centralen, eftersom det finns så många perronger, och de flesta av dessa har tak som går en bit ut. Besvärligt och pilligt att komma till, om man säger...

Åter till den snöskottande kvinnan, det måste vara en miljömedveten sådan...

Jag, som icke lika miljömedveten man, hade nog faktiskt med hänsyn till omständigheterna, att det varit ganska kallt - börjat med att ta mig in i bilen och försöka starta den. Lyckas man inte med det, måste andra tankar till, kommer jag att lyckas starta över huvud taget, om inte, ska jag låta bilen stå kvar, eller känner jag någon som kan hjälpa mig härifrån?

Nu vet jag ju inte vad som hänt, för jag stannade inte kvar i fönstret, så jag vet inte om kvinnann försökt starta sin bil, eller kanske hennes make kommer lunkande, tackar för hustruns "service" och kör iväg...?

Men startar inte bilen, och man vill invänta varmare tider, med mer hjälpbenägenhet ifrån andra medbilister, så är ju det enda som hänt, att man fått sig en omgång välbehövlig motion (fast den här kvinnan verkade ganska vältränad!), och som jag brukar säga - allting är relativt!

Tilläggas bör att jag ibland startar bilen först (det är väldigt mycket skönare att sitta i en uppvärmd stol, än en iskall, och det är enklare att skrapa rent rutorna om det kommit lite värme ifrån andra sidan, liksom faktumet att rutorna inte immar igen lika snabbt), men ibland skrapar jag först och startar och kör iväg sen. Miljöaspekten - avgaser och bensinåtgång är så klart tänkvärda - men finns det någon billist som har samma låga bränsleförbrukning vintertid, som på sommaren??

Däremot, på mitt förra ställe, hade jag en granne med garage på husgaveln. Ibland backade han ut bilen, och lät motorn stå igång en stund (anar att han inte skulle någonstans, men bara ville vara noga med att hålla bil och motor i trim...), vilket medförde att det vibrerade i min bostad. Otäck känsla - egentligen borde jag väl upplyst honom om det, så han kunnat ta mer hänsyn till sina omkringboende.

Ännu ingen bild, ens från GP på tågurspårningen, vilket innebär att det är ganska färskt. Citerar dock GP:

"Tågsättet, som står alldeles utanför själva stationsområdet, blockerar tågtrafiken på spåren 3-8 vid Göteborgs Centralstation. Under förmiddagen har detta orsakat mindre förseningar i tågtrafiken till och från Göteborg.

Värre blir det när tågsättet ska lyftas bort med hjälp av en kran eftersom stora delar av stationsområdet då måste göras spänningslöst. Bärgningen med kran beräknas komma i gång cirka klockan 13 och pågå i cirka två timmar.

- Under den tiden räknar vi med att bara ha tillgång till två spår."

Är man smarta tar man del av Malmö Banområdes erfarenheter för att köra en järnvägsstation på ytterst begränsade resurser. Sedan i somras kör man ett fullskaleförsök med enbart 6 istället för 12 spår, vilket påstås gälla ända fram till i december, då Citytunneln skall öppna.

Men, man går nog på egen erfarenhet, dessutom är det söndag, så till och med SJs resurser är nog ganska begränsade en sådan här dag...

Förutom det ligger en tunn, tunn snöyra i luften, och den framskottade bilen står fortfarande kvar... Liksom Saaben på andra sidan gatan...

Tror jag ska ut på den där långpromenaden snart...!

Inga kommentarer: