30 januari 2010

Dessa utmaningar....


Utmaning – En himla massa frågor!

1. Vad gjorde du för tio år sedan?
The same procedures as every year, James….


2. Vilka saker finns på att-göra-listan idag?

• Hämta min kursbok ur min bil, i bilen gör den ingen nytta.
• Äta lunch på min fredagsrestaurang.
• Borde tömma kamerakortet.
• Vänta på att Väninnan i Nya Bellevue vill träffa Vännen i Slottsstaden.
• Kanske dags för lite hemgjord vaniljglass?
• Lovat Tindra byta sand på hennes låda…


3. Godis jag gillar:

Mörka praliner med lakrits i. Glass?? Ja, tack, men helst hemgjord, eller ifrån något av mina favoritställen. Sa jag något om mörk choklad med lakrits i??


4. Vad skulle jag göra om jag blev miljardär?
Lösa ut en eller annan skuld. Kanske köpa hus. Definitivt köpa en nyare bil. Eller två. Avsätta en slant till olika fonder som står mig varmt om hjärtat. Köpa någon guldtacka. Spara en slant, inte minst till pensionen.


5. Kommuner som jag bott i?
I ordningsföljd (folkbokförd i): Malmö, Höganäs, Landskrona, Malmö, Landskrona, Malmö.

Kommuner som jag dessutom bott i utan att ha varit skriven i, enligt Skatteverkets definition ”att ha tillbringat merparten av dygnsvilan i”: Munster (Alsace, Frankrike), Tibro, Skövde.


6. Bilar jag haft?
Volkswagen, Chrysler Sunbeam, Volvo, Toyota (ägt samma bil 2 olika perioder), Volkswagen, och Volkswagen (har fortfarande).


7. Olika bildgåtor du funderar på inför det nya året?
Tja, bildgissningar är alltid kul. Kanske någon bilmodell, kanske någon bildel, kanske någon plats. Måste jag säga fler?


8. Var trodde du att du skulle bo, för tio år sedan, nu, om tio år ifrån då?

Med hänsyn till att huset jag bodde i då, var ganska dåligt underhållet, och väl inte skulle bli bättre heller (trodde jag då!), definitivt inte på samma ställe, men förmodligen i samma stad (Malmö) – vilket råkar stämma!


9. Vad trodde du att du skulle jobba med, för tio år sedan, om tio år?
Förmodligen inom samma yrke som då, förhoppningsvis närmare hemorten, än då. Men avstånd krymper ju med tiden, liksom restider. Dock trodde jag då, eller snarare för 15-20 år sedan, att tunneln igenom Hallandsåsen skulle vara klar långt före det att en ev bro över Öresund, mellan Malmö och Köpenhamn, skulle bli verklighet. Tyvärr blev det precis tvärtom.


10. Vad trodde du för 10 år sedan att du skulle ha för civilstånd 10 år senare?
Ska jag vara riktigt ärlig, trodde jag inte att jag skulle ha två katter som husdjur. Men jag drömmer fortfarande om en hund också.


10. a) Vad gjorde du mycket av för 10 år sedan, som du inte gör så mycket idag?


10. b) Vad gör du mer av idag, än för 10 år sedan?


10.c ) Vilken teknisk innovation, trodde du för 10 år sedan skulle ha kommit längre, än den gjort?


’På fråga 1 svarar vi ”vet ej”, och på fråga 2 c svarar vi ”kan inte….”’

Skämt åsido, för 10 år sedan hade jag möjlighet till så mycket gratis träning jag ville, så självklart blev det mer tränat då, än nu när det kostar pengar.

Nuförtiden tillbringar jag nog mer tid vid datorn, än för 10 år sedan, då dumburken (TV) hade en annan roll. Den rollen har väl inte spelat ut sig, snarare finns det idag fler TV-kanaler än då, men möjligheten att vara uppkopplad till webben nuförtiden är å andra sidan större nu än då. Fast jag drömmer fortfarande om en bil-internetradio, eftersom utbudet kan vara lite begränsat, i synnerhet på lördagseftermiddagar.

C) Alla plastkort med PIN-koder har jag länge drömt om skulle kunna samordnas till färre kort, och färre koder att hålla reda på… På jobbet kan man förvisso med lite tur få samma kod till kopiatorn som till dörrarna, och till lånekortet. Å andra sidan finns ju faktiskt minst ett par svenska mobiloperatörer som tillåter samtal till och från fast telefon, till de låga priserna som fastnätet haft, fastän man ringer till eller från sin mobiltelefon. Jag trodde nog för 10 år sedan, att ”fastnätet” skulle dö ut snabbare än det gjort, om man kan öht kan säga att det börjat göra det ännu…

Bilden "lånad" från Sydsvenskan, 2010-01-29

1 kommentar:

Gladan sa...

Är det jag som är väninnan i Nya Bellevue? :-) Jag tjatar efter CD-romskivan med Photoshop fortfarande, bara så du vet... 8-) Vill GÄRNA träffas!

Kul variant på utmaningen! :-D

KRAM!!