05 januari 2010

Ett kyrkliigt I-landsproblem!?


Boende, närmare bestämt 2 stycken, i församlingen Slottsstaden, i Malmö, har hos kommunen besvärat sig över att församlingskyrkans, S:t Andreas kyrka, kyrkklockor utgör ett sanitärt problem, dvs de dånar för högt. Miljönämnden i Malmö stad, har därför begärt att kyrkan / församlingen ska utreda detta problem, en 1000-årig tradition. Kyrkan å sin sida menar, att de klagande privatpersonerna båda bott där först sedan på 1990-talet, dvs de visste om att kyrkan låg där, när de flyttade dit.


Själv kan jag ju i så fall alltid dra till med, att eftersom jag bodde granne med kyrkogården i Landskrona, och man ringde i kapellets klockor varje timme, ffa vid begravningar, på vardagar, och kommunen inte gick med på min begäran att flytta kyrkogården och kapellet, med klockor, så valde jag istället att flytta...

Vilket i sin tur påminnner mig om en lika absurd som rolig "historia":

En grupp japaner står utanför Windsor Castle, alltså utanför London, och alldeles i närheten av Heathrow Airport. Ett antal jetflygplan stör guidens försök att berätta för sina besökare om slottet. En av japanerna utbrister irriterat: "I wonder why they built the castle (alltså Windsor Castle) so near the airport....??"

(..)

Inga kommentarer: