27 januari 2010

Modellkunskap??

Ett av dagens stora samtalsämnen är naturligtvis det nyss tecknade avtalet mellan Spyker och GM, vilket innebär att SAAB blir kvar i Sverige. Bra för Sverige, inte minst. Annars kan tyckas lite konstigt, det var ju Volvo, som en gång i tiden hade ett samarbete med en holländsk bilproducent, nu är det SAAB.

Med min rubrik menar jag – att det är kanske dags för svenska och många andra nationers journalister att börja läsa på om olika (aktuella) bilmärken.

Mitt husorgan, Sydsvenskan, har på sin förstasida idag, en bild av händelsen ovan, ett foto av Spykers vd Victor Muller, stående vid en SAAB och SAABs vd Jan-Åke Jonsson, stående vid en Spyker C8 eller möjligen C9. Bildtexten: Spykers vd Victor Muller och Saabs vd Jan-Åke Jonsson skakade hand framför nya Saab 9-5 och en ”Spykerbil” (mitt citat!!) utanför Café Opera i Stockholm igår.

Jag har inte lyckats hitta just bilden som fanns i Sydsvenskan, men bilarna på bilden nedanför är högst sannolikt samma exemplar, i en nästan snarlik miljö.



Låt vara att Spyker Cars inte har särskilt många bilmodeller i sin modellflotta, men ändå känns det väl som om – ska man göra reklam för bilar, så ska man väl göra reklam för vilken modell det är också. Fast, i ärlighetens namn skall sägas, att väldigt många konsumenter idag fungerar som så, att man vet att man har eller är intresserad av en Saab, eller av en Mercedes. ”Man vet ju vad det är”. I synnerhet om man väljer Mercedes kan det vara angeläget att inte bara ringa o säga att man vill ha en Merca, till sin återförsäljare, och tillägga ”du kan skicka räkningen, max 500.000 kr…” Risken är ganska sannolik att man kan få en lyxutrustad A-klass,



eller möjligen en snikutrustad och ”nästanny” MB SLK för samma pengar.




Inga kommentarer: