22 januari 2010

Stayfriends, samt lösenord

Dagens mail från StayFriends meddelade att ännu någon lagt till mig, och eftersom tjejer ofta byter namn när de gifter sig, var jag tvungen gå in o kolla vem det var. Aha, Ninni, från gymnasiet.... Tja, världen blir plötsligt liten, och öppnar sig på ett helt annat sätt än när vi gick i skolan, då datorer var någonting som möjligen fanns på finare, mer tekniskt avancerade arbetsplatser (man tog ut pengar på banken via bankbok), och mobiltelefon var ett ganska okänt begrepp, åtminstone i det utförande, som finns nuförtiden.

Tänkte återkomma till det där med "magnetkort" i ett senare blogginlägg.

Bloggade ju om lösenord häromdagen och tänkte dela med mig av ett par av mina lösenord (hoppas på MÅNGA chokladkakor....!!)

Jag har egentligen 4 olika kategorier av lösenord, vilka jag naturligtvis kan variera om jag vill.

1. Den mest avancerade

2. Lite mindre avancerat

3. Ännu mindre avancerat, men ändå...

4. "Universallösenord"

Om jag börjar bakifrån, finns det en mängd olika sajter, som är av mindre värde för mig, åtminstone säkerhetsmässigt, men som jag vill kunna logga in på enkelt. Då väljer jag något blomsternamn, som t ex tulpanrot, rosblad, bambuskott, eller dylikt. Funkar alltid, och är knappast bundet till min person.

3:an och 2:an går kanske ihop, men...
3:an använder jag framför allt som skydd för olika dokument på datorn och som pinkod. Det finns en siffferkod och bokstavskombination. Bokstavskombinationen härrör från ett projekt som betydde mycket för någon i min familj, t ex att min storebror var mycket engagerad i Sida, med andra ord blir lösenordet "sida". "Personligt" men går knappt att knyta till mig som person, eller hur? PIN-koden, också personlig, men inte heller knytbar till mig. 4 valfria siffror i början, slutet, eller "mitten" av ett telefonnummer jag använder ofta (har som tur är ett ganska bra sifferminne).

2:an ett namn på något som, liksom i 3:an, härstammar från närmiljön, men som ändå inte är direkt relaterat till mig som person. När man ombeds lägga upp lösenordsfråga, i olika "lösenordshjälpprogram" är det enkelt att skriva "blomma", som i nr 3, eller "möbel" som nr 2.

1:an då? Jo, faktiskt mycket relaterbart till mig, men ändå lite krångligare... Utgångspunkt bilar, och närmare bestämt bilskyltar. Har t ex valt mellersta bokstaven i mina 6 första bilnummer, någon av bokstäverna är versal, och ett par siffror (från en av bilskyltarna) står i början resp slutet av lösenordet.

En nr 1-kombination kan med andra ord se ut så här:
Förutsatt att man tar mellersta bokstaven i varje bilskylt, eller 2:a bokstaven på den gamla tyska bilen.
Då fås kombinationen: znmzh, och så låter jag en av bokstäverna vara versal, tex Ladans, med andra ord....
znMzh, och så är det dags för siffror! Jag tar Golfens här ovan! 68 först och 3 sist. Som i 68znMzh3. Enklaste sättet att byta lösenord är ju att ändra siffrornas plats - 3znMzh68

Vill man ha en längre kombination går det ju att kombinera ihop med någonting annat, t ex min hunds namn "Pluto". 6zpnlMUztho83 till exempel.

Så länge man enbart använder sig av "bilnummer" kan man ju faktiskt säga att alla uppgifter är officiella, i varje fall, om det är svenska bilskyltar. Den tyska längst ned, är väl lite mer tveksam.
Lösenordshjälpmedelsord, enligt ovan, blir m.a.o. "bilnummer".

En nackdel är att de här lösenorden är så pass krångliga, att jag själv, trots säkert 10 års användande inte själv skriver mitt mest använda ord, "flytande", utan måste tänka efter, inte minst i vilken ordning jag haft bilarna, och jo det händer, att jag inte skriver in rätt lösenord...

Tilläggas bör, att bilbilderna ovan ingenting med mig själv som person har att göra, de flesta har jag hittat på Blocket.se.

Av de bilskyltar jag själv använder, är merparten skrotade för länge sedan, dvs de går inte att relatera till mig längre.

1 kommentar:

GladaKatarina sa...

Här var det liv i luckan! Kul! :-D