13 januari 2010

Hur ett tänkt blogginlägg kan spåra ur...



Tänkte skriva att jag hittat min stegräknare....

Blev särskilt glad, eftersom jag varit av med den, sedan något år, och därför köpt en ny.
När jag tömde min jacka, som skulle i tvätten, häromdagen, hittade jag plötsligt manicken, och, hm, nu har jag två stegräknare - får man automatiskt dubblera sina steg då??

Tyckte jag behövde en bild på stegräknaren, och eftersom jag köpt manicken på Kjell & Co, borde ju de ha en bild. Ja, ja, en bild räcker.

Eftersom jag är dålig på engelska, och länge undrat vad Gadget betyder, klickade jag sedan på den länken hos Kjell & Co, och fick bl a upp en annons för en Wallraffpenna.

Vem Wallraff är, vet jag sedan länge, ända sedan jag läste tyska i Lund. Se för övrigt bilden ovan! Han är en ständig idol, men penna? Jaha, en spionpenna... en penna som kan filma och spela in ljud. Om man googlar på Wallraffpenna får man enbart upp Kjell & Co:s annons, på andra språk, får man mycket om Wallraff, men inte något om någon penna..... Om man googlar på Spy Pen, kan man få upp samma penna hos ett antal internetförsäljningsföretag. Bl a en penna med 4 GB, för ca hälften av det Kjell & Co vill ha för sin 2 GB-penna, dvs 499. Konstigt nog var pennan inte med i deras mellandagsrea - gissar att pennan är för ny....

Googlade naturligtvis även en del på gamle Wallraff. Wir da unten, och Ganz unten har jag naturligtvis redan läst, liksom berättelsen om när han ringde upp någon påve och diskuterade atomvapen...

Men nu borde väl Wallraff vara ganska till åren, och inte syssla med "sånt" längre?? Och penna, förvisso vet jag att han filmat, men med en sådan liten penna?? Verkar snarare som han haft någon liten kamera innanför rocken sin, eller sina arbetskläder när han "lekt" arbetare, för det är ju snarare det han "lekt", än något slags tjänsteman, som haft anledning att använda en penna. Och skriva, i sina rapporter efteråt, då använder han väl knappast en (bläck-)penna??

Kvällen blev därför 3 Wallraff-filmer lång, egentligen bara 2, pga felvalt filmformat, men tack, Google, lyckades ändå se en av hans senaste filmer, närmare 30 minuter lång.

Så jag bifogar i tur och ordning lite bilder, och kanske reklam...

För den som inte orkar se, eller kan förstå Wallraff-filmen, bör sägas att han förundrar sig över hur affärskedjan Lidl kan sälja så billiga bullar, 1:05 Euro för 10 bullar, och därför bestämmer sig för att (utklädd förstås, och under fingerad identitet) ta värvning hos det bageri i Tyskland, som Lidl-kedjan använder sig av, Weinzheimer i Stromberg. Den som ser någon "spionpenna" kan väl meddela mig i vilken filmsekvens, i kommentaren?? Ok??

Dristade mig naturligtvis också till att titta på bageriets hemsida, där man under Pressmeddelandena faktiskt publicerar ett och annat uttalande, med anledning av Wallraff, samtidigt som man betonar, att ingenting av det han rapporterat, längre stämmer, om det någonsin har gjort det.

Lidl får ursäkta, men jag publicerar ingen bild därifrån, man är ju trots allt bara "leverantör" av varan, i det här fallet bake-off-bullar. Får hoppas att ingen byter bröd-inköpsställe, efter att ha sett filmen...

Filmen finns i den här länken - obs 30 minuter lång, och enbart Deutsch wird gesprochen...

Och, du, Kjell... eftersom jag var på Stasi-Museum i Berlin i somras, skulle jag snarare rekommendera dig att döpa om pennan till "Stasipenna", deras "inofficiella medarbetare", förkortat "IM"... kanske hade någon dylik, dock högst sannolikt utan USB-ingång... Bilden nedan föreställer en s.k. knappkamera, alltså en kamera som satt innanför ytterrock/kavaj/skjorta, eller vilket klädesplagg som var önskvärt...
..

Inga kommentarer: