20 mars 2010

Studiebesöket på Bloggagratis...

... har varit till stor nytta, inte minst som jag lär mig ett och annat, inte minst om andra funktioner eller likadana funktioner som här, men som funkar annorlunda där.

Äntligen har en god vän till mig haft nytta av en funktion som finns där, men inte här, nämligen att om man har ett lösenord, så kan man skriva in ett blogginlägg/information som bara den det gäller (som fått lösenordet) får se. Hur man sen lämnar över lösenordet är ju en annan sak förstås. Men det finns alltid lösningar på det mesta.

Den funktionen hade jag velat utnyttja redan i somras, med en annan god vän, men då visste jag ju inte att möjligheten fanns. Men man lär sig ju hela tiden...

En annan funktion jag önskar att fler datoranvändare kunde känna till, vore att använda sidan BIRTHDAY.SE

Birthday är egentligen ett förtäckt adressregister, som länkar direkt till folkbokföringsregistret. Så om man t ex vill veta var Anders Nilsson i Malmö bor, är det bara att gå in och söka. Om man registrerar sig som medlem, får man upp varje persons folkbokföringsadress. Ett exempel är att jag sökte på Victoria. Nu visste jag alla förnamnen, och uppenbarligen har de flesta andra föräldrar till Victorior i riket dålig fantasi, så "hon" var ju lätt att hitta....



Men om man inte är säker på namnet då? Jo, då kan man slå in t ex 3 bokstäver i förnamnet och 3 i efternamnet och en asterix, (eller bara för- eller efternamn, om det är ovanligt, så kommer tillgängliga resultat upp. Och, jo, det är "säkert", dvs att om man har skyddad identitet, så kommer man inte upp här. Å andra sidan, har man eftersändning, får man ju inte heller veta den, bara folkbokföringsadressen.



På tal om att ladda upp bilder, måste jag säga att jag gillar Blogspot bättre än Bloggplatsen. På Bloggplatsen måste man först ladda upp varje bild till en separat plattform på Bloggplatsen/Bloggagratis, och sen ladda ner bilden på sin egen sida. På Blogspot laddar man in bilden direkt från sin egen dator. Gissa vilket som går snabbast...!

1 kommentar:

Sanna sa...

Låter obehagligt det du berättar om adress och utlämning av personen.Något att fundera över och bra att du tar upp.

Vet inte hur det fungerar på Blogspot men Bloggplatsen har ju så att du kan ladda upp flera bilder på en och samma gång nu och det är ju smart. Sedan nyttjar jag detta med att lägga upp bilder som ligger där klara tills det är dags att lägga ut dem. Det kan man ju inte på blogspot. Så det ena ger det andra på något sätt och säkert beroende på vad man är van vid.

När det gäller lösenordet och hur det ska över säkert till annan person är ju meilet en mellanväg.

Nu ska hunden strippas så jag måste ge upp datan nu.
Ha det bäst½