11 mars 2010

På tal om grannar som....

...använder ens uppfart till att vända sina egna bilar på, eller parkera på, för att ens egen uppfart är fullbelagd, och grannens ändå är tom..... (tänker särskilt på SanCha)

....så kom jag på att tänka på någonting annat man kan blockera med bilar, nämligen brevlådor, i synnerhet tillhörande villor...

Sommaren.... 198?, nåja någon gång på 80-talet vikarierade jag som tidningsbud i Helsingborgstrakten. Jag var ett bilbud, och på den tiden fanns inte så många "riktiga" tidningsutkörningsbilar som nuförtiden, så det var "vänstertrafik" som gällde. Inte så farligt så tidigt på morgonen, det var inte så mycket trafik då, och man körde ju inte så fort, när man var på fel sida. Det som gällde var att köra ut tidningarna, dvs man får gärna ont i knäna.... "i med 1:an, växla upp till 2:an, tvärnit", och så samma visa om och om igen, ca 800 gånger, eller hur många tidningar man nu hade.

Systemet byggde med andra ord på att man körde förbi alla brevlådor, men satt kvar i bilen. Dock, menade min handledare, och som jag skulle semestervikariera för - "här måste du ställa bilen, och gå ut och lägga tidningen i brevlådan", för det brukade det alltid stå en bil i vägen. "Och det är lönlöst att du försöker skriva någon lapp, vare sig du sätter den på den felparkerade bilen, eller du lägger den i deras brevlåda. Men, fortsatte han, ibland brukade han jäklas en del och lägga tidningen på den andra pelaren (mitt emot den grindpelare som brevlådan satt invid (snyggt på insidan av muren, men fullt nåbar utifrån, med /ifrån bilen)...

Jo, den felparkerade bilen stod naturligtvis fel mina nätter också, men jag provade en annan metod, nämligen att bara kasta ut tidningen ifrån min bil, inte altid åt samma håll som brevlådan satt, men ofta så att den skulle hamna i närheten, dvs vara synlig för den som skulle hämta den. Jag visste om att jag kunde få anmärkning på mitt tilltag, dvs att abonnenten skulle ringa in och klaga till min arbetsgivare, men då kunde jag ju påpeka det svåra i att lägga just deras tidning i brevlådan, utan att min runda försenades..

Efter några nätters "huttande" stod (den hittills felparkerade) bilen inte längre där, utan jag kunde smidigt och lätt komma förbi även den brevlådan.

Jag hade förmånen att träffa den jag vikarierade för innan jag gick av, och givetvis berättade jag om min "bedrift", och att han numera slapp stiga ur bilen.... Han såg aningen lång ut i ansiktet, samtidigt som jag fick ett stort leende till tack!

Bilden, hm, en bild lyfter ju alltid... Jag letade faktiskt på brevlåda på Google, och hittade den här stolen, hos ett företag som även säljer brevlådor, men jag tyckte stolen var snyggare!

6 kommentarer:

Sanna sa...

Jag tror att du är lite smått galen men jisses vilket underhållande injägg idag. Tack för skratt!

ÖB skulle givetvis vara ÖoB men vet inte om du minns att det skrev ÖB när det kom första gången till vår stad. Sedan säger jag inget annat varken i skrft eller tal oavsett att de har fått till det lilla o:et emellan.


Ja du tänker rätt och reklamen sparar in en hel del pengar för mig. Jag var uppe i 1000 bilder på bara ett par månader och 100 st kostade 20 kr på sms kostnaderna.

Hoppas du ska trivas på nya bloggen och jag vet ju snart inte vilken jag ska titta in i och det får bli ditt namn som avgör länken i fortsättningen. *ler*

Ha det gott!

GladaKatarina sa...

Skall vi ses den 21, om en vecka? :-) Har CD-rom nu. Maila eller sms:a! KRAM

Sanna sa...

Jo kommentaren kom fram (gömd) men jag låser artiklarna om HUNDEN eftersom de senare ska hamna på en hemsida.

Idag är det sol och underbart.
Ha det bäst!

Sanna sa...

Katter sägs ju vara mycket rädd om sina tassar varför sanden kanske kryper in mellan treampdynorna och irriterar. Eller så irriterar sanden i munnen. Många katter avskyr ju sådant i munnen också.

Ja oavsett vilket är det härlig att se att katter får en chans att komma ut dem med.

Trevlig "lill-lördag" på dig!

Sanna sa...

Gillar dina kommentarer med innehållet. Ser katterna och städerna och allt du berättar framför mig.
Tack för det! :))

Sanna sa...

Sv; Nej hunden får inte vår mat utan ett bra välbalanserat torrfoder. Lite tillägg har det blivit sista året p.g.a. av diskbråck, stela leder etc. Annars mår han bäst med samma mat varje dag och hans mage är kanon.

Trevlig körslagetkväll eller? :))