09 februari 2010

Egenansvar II (2)....


Får väl kanske förtydliga mig, eftersom det ibland uppstår missförstånd, eller i varje fall missuppfattningar...

Brukar vara ganska tydlig, att ange när jag citerar. I förra inlägget om "egenansvar", stod det därför allra överst, "Ur gårdagens HD i kommentarfältet".... Visst hade jag själv kunnat skriva kommentaren, men då brukar jag inte blogga om den också. Viss uppmärksamhet räcker (sen borde de läsare som känner mig nog veta att jag varken börjar mitt jobb så tidigt som 06.15, eller har anledning att gå hemifrån redan 04.15. SKULLE jag ta 04.47-tåget - går det fortfarande? - så räcker nog inte 30 minuter genom Malmö till fots, om väderleken är för otjänlig att cykla eller ta bussen.

EN av anledningarna till att jag citerade just den kommentaren beror givetvis på inlägget ..."ch väderguden har hand om snökaos. Klaga kan ni göra på www.snögud.se"...

Sen kan jag tycka vad jag vill om snökaoset. Idag kunde jag göra en jämförelse mellan 2 skånska städers förmåga (eller resurser?) att röja undan snön... I hemstaden saltar man, men plogar inte, nästan inte i de centrala delarna vad gäller möjligheter för fotgängare att ta sig över korsningar, eller parkera sina bilar, eller att ta sig in med något slags fordon på sidogator. "Det som lagt sig får ligga, tills det smälter", tycks man resonera. I den andra staden saltar man inte, varför olika snösamlingar på i sht gångbanor, frusit till is, och ibland till "snorhala" isfläckar, som tycks få ligga kvar till de nöts bort, eller smälter bort. Däremot PLOGAR man, dvs man har plogat upp alla busshållplatser i hela stan, inte bara en kort glugg till bussens in- och utgång, utan hela hållpatsen. Man plogar smågatorna i centrala delarna och infarts-"gattet" från genomfartslederna. Jämför t ex Mariedalsvägens korsning med Korsörvägen i Malmö, mot Klostergatan mot Lilla Gråbrödersgatan, så förstår ni vad jag menar...

OCH, när jag ändå "hugger", någon som kan förklara varför Malmö Brandkår väljer att rycka ut från en brandstation (Hyllie) belägen mer än dubbelt så långt ifrån brandhärden, än sin huvudbrandstation (Drottninggatan)?? Nästa gång kan det ju faktiskt gälla liv också??

SLUTLIGEN, vadå "egenansvar"?? När man som jag, umgås med ungdomar, som trots god uppfostran sällan inser värdet av att det som händer faktiskt kan påverkas av dem själva - varför skulle jag själv i så fall ta något eget ansvar?

Favorit 1): Jag kan faktiskt inte hjälpa att jag kom för sent, men batteriet blev tömt (till mobilen, som tjänade som väckarklocka på morgonen).

Favorit 2): Det hade snöat hela natten, det hade kommit ca 70 cm snö, man hade talat om det de närmaste dagarna före - varför lyssna på radio, eller ens försöka läsa någon tidning. "Jag går ner till min busshållplats, och sen e det faktiskt inte mitt ansvar, ifall det inte kommer någon buss...." "Jag sprang (genom 70 cm snö) till Centralen, det var bara nästan 4 km (eftersom det inte kom någon buss), och även om jag var i tid till tåget, så gick det inte...." Det senare får väl åtminstone kallas försök till egenansvar... Hade vännen detta handlar om (det är alltså SANT!) tittat på sin mobiltelefon, hade han haft ett sms ifrån en kollega, att det inte vore någon idé att varken ta sig med eller utan buss till stationen, eftersom tågen ändå inte gick.... Men, vad ska man med mobil till, man klarade sig ju utan den förr.... Sen var den gode vännen så slut, att han bänkade sig på Malmö central, i 3-4 timmar tills stadsbussarna åter började köra, för att ta sig hem. Förutom att han förmodligen via sin senare påslagna mobil ringt till jobbet o meddelat att han tyvärr inte kunde inställa sig... (:

Favorit nr 3)
"Det är för sorgligt att de inte kan sätta in ersättningsbussar, ifall tågen inte kan köra...." OK, var skulle ersättningsbussarna bli av, vid all annan tjänlig väderlek?? OCH, vem skulle betala för att de finns tillhands?? Skattemedel här också?? JUST DET HÄR inlägget har jag faktiskt skrivit som en kommentar, troligen i HD.

Favorit nr 4)
Tid: En av de snörika vintrarna på 90-talet.
Plats: På ett vikariat i Skövde.
Händelse: Det vräker ner snö under natten, ungefär som i Favorit nr 2. Rektorn på skolan vaknar tidigt på morgonen, konstaterar snöandet i försöket att ta in morgontidningen ifrån brevlådan (hade varit enklare lägga ut en planka mellan trappan o brevlådan och gå på den, än att skotta sig fram), och ringer därför till sin chef/skoldirektören och undrar om man ska öppna skolan samma dag, eller kanske förklara den stängd? Vissa möjligheter till telefonkedja var redan förberett... Onödigt tyckte skolchefen, vars fru varit ute o hämtat tidningen under mödosamma former... Efter att ha lyssnat på radion, ändrar chefen uppfattning och ringer till sin rektor, och meddelar "'Stäng du..."

Undertecknad hinner tyvärr ta sig till jobbet, men har knappt något att sysselsätta mig med, eftersom det knappt finns någon där...

Maria, en elevdyker upp... Men, bor inte du i Skultorp (ort med "vägförvaltning")?? Jo... Men, hur har du kommit hit ?? Med bussen blir svaret, "men den gick nog inte enligt tidtabell och höll inte på hållplatserna, men stannade för alla som vinkade att de ville med... Och, jag kom ju hit...", påpekar hon glatt!

Jättebra, en elev med EGENANSVAR!! Eftersom det inte fanns jättemycket annat att göra, t ex varken klasskamrater till Maria eller någon undervisande lärare - gick vi och satte oss i fikarummet och snackade med de andra som också kommit dit...

Plötsligt ringer telefonen.... "Ja, hej det är Stefan (en av lärarna på skolan)". "Jo, det är ju så att det har snöat...." Jaha...? "Jo, jag bor ju i Skultorp, och jag får inte ut bilen för det har snöat så mycket att jag inte kommer ut med bilen ur garaget..." "Så jag får stanna hemma från jobbet idag...." Jaha, nähä, synd det då.... Ok, jag ska meddela rektorn.... Vilket jag gör, och förutom det passar jag på att fråga Maria om hon vet var i Skultorp Stefan bor? Han kanske bor ute på landsbygden med postadress Skultorp... ? Nej, menar Maria, vi bor på samma gata, och han har nog lite närmare till stora vägen (med busshållplatsen) än jag...

Snacka om egenansvar....

RIDÅ





Bilden överst ifrån GMX.net


Inga kommentarer: