06 juli 2010

Tid för eftertanke!

Semestern har börjat, och det känns skönt, även om den stora omställningen inte velat infinna sig ännu, förmodligen då jag haft förtroendet och möjligheten att jobba hemifrån de 3 senaste månaderna.... Så skillnaden mot "hemma" och "på jobbet" är minimal.

Dock lyser 2 saker med sin frånvaro - jobbtelefonen är stängd, nuvarande arbetsgivaren har löst det galant, vi har en mobil, med 2 nummer, en "fast" anknytning som går att hänvisningskoppla, och det mobila numret, som inte bör lämnas ut, eftersom det då går att "ringa igenom" hänvisningen. Men, de som har detta har inte heller en chans nu, eftersom telefonen är stängd. Finns en person på mitt jobb som har mitt hemnummer, men eftersom han själv är noga att skilja privatliv från jobbets, lär han inte höra av sig.

Den andra faktorn är mailen, finns säkert ett otal människor som vill kommunicera med mig på den nu, men de får faktiskt respektera att jag har semester. De lär allihopa få ett sådant där förhatligt auto-reply-message om "tack för ditt brev, men jag har semester och återkommer i augusti... Förhatligt för att det ofta tar en liten stund att skriva och sända sitt brev, och innan man vet ordet av, efter det att man sänt det till mottagaren, har man just ett sådant där meddelande i sin inkorg. Och har man precis lagt ned en stund på sitt eget brev, vill man ju åtminstone ge mottagaren chansen att tänka efter, innan han svarar -men när man väl tittar i inkorgen, syns ett sånt meddelande, sänt i samma sekund som ens eget brev landade... Och det enda säkra man vet, är att om ens brev kommer att besvaras (det kan ju komma bort!), så lär det dröja några veckor - och jag ville ju ha svar "nu" eller åtminstone "snarast"....

Den tredje faktorn jag sammankopplar med semestertillvaron är klockan, men mer om det i ett separat inlägg - tror jag i alla fall... Hur som, man slipper hålla reda på vad klockan är, nästan, i alla fall. Vill man handla mat, eller någonting annat, är det ju bäst att hålla reda på tiden på ett ungefär. Men man behöver inte passa kl 8.00, från det man bör vara anträffbar på telefonen, eller kl 1030, från då man har telefontid, eller ens kl 17.00 då man stänger av sin telefon. Och så slipper man hålla reda på när det är eftermiddag eller kväll, för att kunna nå de kunder man inte nått under den ordinarie arbetsdagens tid, eftersom de själva jobbar, och ev inte kan ta telefon...

Semester är med andra ord tid för mig själv, tid att ta igen en del av det jag missat under en hektisk arbetstid, kanske tid att blogga, definitivt att läsa, och då förstås inte någonting som har med jobbet att göra... Inte lagtext, inte förordningar, inte förklaringar, inte...

Faktiskt knappt jag vill ha datorn igång, om jag ska vara ärlig, men då kan jag ju inte blogga heller. Men det där med bloggandet, jag måste ju komma ihåg att det är för min egen skull, först och främst, även om jag vet att en del tycker det är kul att läsa också.

Så vi får se vad det blir!

Inga kommentarer: