12 juli 2010

Boksommmar!


En gång när jag jobbade på en skola, föll det sig naturligt att inleda mina samtal med eleverna, om vad de gjort under sommaren?

Jag minns särskilt ett svar....

"Ingenting särskilt..." Nähä, du har inte åkt någonstans? "Nej, förutom mina föräldrars sommarställe, så ..." "Men, jag har läst 30 böcker..."

Hm, hrm.... Läsa böcker gillar jag också att göra, men 30 stycken? På ett sommarlov?? Och ändå hade min elev "inte gjort någonting"....

Nähäpp....!

Så igår läste jag ut Kajsa Ingemarssons "Bara vanligt vatten". Inte minst till åskan som avslutade den intensiva hettan, passade titeln väldigt bra....!!

Eftersom jag gillar att inte göra någonting, var det min andra bok i sommar. Den första heter Casanovas kvinna, av Åsa Hellberg. Rekommenderas även om du inte är kvinna, som läser den.

Min vana trogen brukar jag ha någon bok att parallelläsa. Henrik Fexeus, När du gör som jag vill, är en sådan bok. Vardagsmotion/Vägen till hållbar hälsa av Johan Faskunger och Erik Hemmingsson, en annan. Den senare kom fram när jag rensade igenom en av mina pocketbokhyllor.

Men hur funkar det att läsa parallellt då?

Tack ganska bra, det beror på vilket "humör" man är på... Ibland känner man för att lyssna på popmusik, och ibland på klassiskt, eller på något pratprogram på P1. Det är samma med litteratur.

Tyvärr innebär det för mig, att när jag läst ut en roman, som jag tycker är "bra", att jag vill hitta en minst lika bra, om det ska vara någon idé att fortsätta...

Så vad som gäller härnäst på romanfronten, är lite osäkert.

Den lilla damen på bilden ovan, som hjälpte mig att välja böcker heter Tindra...

Glassbägaren i bakgrunden av bilden kommer ifrån Helsingborgs Glassfabrik, ett av ett litet fåtal mycket bra och prisvärda glasställen i Helsingborg. Anledningen till att det heter "glassfabrik" är att de gör sin glass själva, även om fabriken mest ser ut som en husbil utan hjul.

Inga kommentarer: