02 augusti 2009

Några platser, eller tillfällen jag kommer att sakna...

...från den här sommaren är bland annat den här frukosten

med den här utsikten

Andra vyer eller platser, jag inte kommer att sakna i lika stor utsträckning men som varit roliga att ta del av, är bl a nedanstående bilder:
dvs en viss domkyrka i staden jag besökte, och
en nästan 44 km lång stensättning som påminner om ett lika långt "byggnadsverk" som alla är glada är borta, samtidigt, som den påminner om en tid som har varit.

Just det här "parkområdet" är ett av de få jag hittade, som fortfarande inte är mer bebyggt. "Planket" i bakgrunden, dvs som utgår från bildens vänstra del och går in mot centrum av bilden, är den inre delen av samma "byggnadsverk", som alltså just i den här delen av staden, fortfarande finns kvar...

Noteras bör att det gröna trådstaketet med grind är av senare datum, och inte alls tillhör den "byggnadsverk" jag tidigare åsyftat.

En närmare vy av det bakre "planket", men från andra sidan, finns här. På den tiden det var skarpt läge, fick ingen, utom de som skulle "skydda" sina medborgare från det "fördärv" som fanns på anda sidan, gå så här nära.

Inte lätta att hitta, men jag fann åtminstone 2 stycken, är de här vakttornen, som när det var skarpt läge, definitivt inte hade någon sikthindrande bebyggelse, eller annat som skymde, "det" man skulle bevaka. Med anledning av ett visst 20-årsjubileum senare i höst, kan alltså noteras att, det grå "tornet" på bilden, är minst 20 år gammalt, troligen närmare 40-50 år, och den omkringliggande bebyggelsen är yngre än 20 år. Jag tycker det är flott av arkitekterna att kunna ha tagit hänsyn till att låta försöka tornet stå kvar, samtidigt som det är lika flott av mången förbipasserande att varken försöka förstöra eller måla över tornet ifråga.
Det andra tornet, som pga sitt läge inte undgått grafittibemålning är det här, och som sagt naturen som omger tornets baksida, bör vara yngre än 20 år.
Men allt var inte grått, kalhugget eller trist på den tiden. Som ett bevis lägger jag in ett par bilden från "Neu-Venedig" i samma stads sydöstra utkant. Låt förvisso vara, att man nog skulle vara ganska högt uppsatt medlem i partiet, för att få tomträtt här, på den tiden.
..och en liten karta över området:

Jag lär säkert återkomma med fler bilder och berättelser, ska bara hinna scanna in några "20 år gamla bilder" också...!

1 kommentar:

GladaKatarina sa...

Ååååhh, vad mysigt! :-)