12 augusti 2009

Får man köra om utryckningsfordon... på utryckning?

Meningen med att s k blåljusfordon har blåljus är att övrig trafik ska lämna dem fri väg, men om de har fri väg, men inte klarar a att köra t ex 110 km /h, jag menar på motorväg och t ex tyngre brandbilar, får man köra om dem då?

Nu hände det inte mig, men några av mina mötande medtrafikanter, men omkörningarna var ändå ett faktum!

När jag ändå talar om blåljusfordon, återvänder tankarna till den polisbil i somras som irrade runt på någon av motorvägarna runt om sydvästra Berlin, och som körde med både blåljus och siren på. Han dök upp från intet, och höll mest till på vägkanten i snigelfart. Ett tag trodde hag attt han ville stoppa just mig, bakifrån, och väntade på något slags tecken, om vart jag skulle ta vägen. Dessbättre blev jag inte stoppad, men det var nog ganska få som förstod, varför han "surrade" omkring som han gjorde, kanske inte ens han själv?

Inga kommentarer: