15 augusti 2009

Kommenterat...



Zockans husse: Du, det är hög tid att DU skrive om särskrivningar. Eller om något, vad som helst. ;-) Och ger lite medmänskliga ledtrådar till dina supersvåra bildgåtor. 8-)

/Gladakatarina

Alltså - skriva över huvud taget

Tänkbara hinder:
1. Tid, det finns bara 26 timmar varje dygn. (Saknas ibland - mer om det senare!)
2. Verktyg för att blogga
2.a. Dator (finns)
2-b. Internetuppkoppling (finns för det mesta).
2.c. Två friska händer och handleder, i sht om man brukar använda detta till att skriva på datorn. Saknas detta, får omgivningen antingen acceptera faktumet av bl a utebliven blogg, alt får pekfingervals på kvarvarande frisk hand och handled praktiseras resp övas upp... (saknas)



Skriva om särskrivningar...

Nja, jag tycker så här:
Känns onödigt, jag har gjort det vid ett fåtal andra tillfällen, har ju dels bloggat under längre tid, dels funnits på andra webbsidor under en stor del av 2000-talet, och har då rönt erfarenheten, att särskrivning är någonting man får acceptera i takt med att allt fler blir datoriserade.Försöker man annat trampar man bara folk på tårna, t ex de som hävdar att de har rätt, även om de egentligen har fel; de som hävdar att hur någonting är skrivet inte spelar någon roll, utan det viktiga är att de skriver; och slutligen de som har läs- och skrivsvårigheter, både de som vet om att de har det, och dem som inte vet.

Så, jag avstår att skriva om särskrivningens fenomen, och gläds åt de tillfällen jag slipper råka ut för den, samtidigt som jag försöker överse med den, när jag råkar ut för den.


Supersvåra bildgåtor...?
Skulle tro Du (Gladakatarina) menar 3 olika...

Den ena, eller första, är den som fortfarande pryder min presentation på Metrobloggen, och som föreställer mig själv i ung ålder utanför ett hotell i ett arabisktspråkigt land. Du har redan gissat en gång och svaret på den gissningen/kommentaren är en ledtråd. Den andra finns i "det enda" på bilden som går att läsa för oss "icke-araber". I kombination med den första ledtråden förstår man att man kommit rätt!


Hissbilden...

Du vet väl en del om mina intressen (olika former av teknik, bland annat), och bilden ifråga är ju tagen i din hemstad, och hisskylten (och för all del hissen den hör till också) som sådan finns på ett icke-avskärmat område, dvs "tillgängligt för allmänheten", så det är ju bara att se sig omkring!

N.B, Varken Turning Torsos eller Kronprisens hissar kan sägas vara det, i det ena fallet måste en vakt/receptionist passeras, i det andra en låst dörr.

Bilbilden - som sagt, jag vet inte själv, men reg-skylten ger ju en del hjälp, och med hjälp av något internetverktyg lyckades i varje fall jag komma fram till ett tänkbart svar. Tar man ett annat av mina blogginlägg, från tiden före "Hinder 2.c." var ett faktum, till hjälp, har man ju kanske tillverkningslandet ifråga, klart för sig, i annat fall får du väl googla på 20-årsjubileum, och "Neu-Venedig", svårare är det inte!



Lycka till!

1 kommentar:

GladaKatarina sa...

Volkswagen. Det är min gissning.