05 augusti 2010

Inte tågens dag idag.....


"Allt har hänt idag", sade man på Skånetrafiken och Malmö Central i eftermiddags....

Lite efter 5 i morse märkte en tågförare att han körde på en kvinna, som senare avled.
Ett par timmar senare hittades en personbil som varit med om en trafikolycka ca 200 m från den första olycksplatsen. Den påkörda kvinnan tros ha varit med i den bilen.

Ganska tidigt på förmiddagen meddelade lokalradion att man hade signalfel på samma sträcka.
Senare på Skånetrafikens hemsida meddelades att man hade svårigheter på sträckan pga nedriven kontaktledning.

När jag själv skulle åka i eftermiddags, fanns ett X2000 på perrongen dit Ängelholms-Öresundståget annonserats. Nåväl X:et avgick efter några minuter och Ängelholms-tågets ankomst senareläggs 5 min. Ytterligare någon minut senare inkommer ett nytt, eller ett annat X200 på samma spår. Så småningom ändras skylten på nytt, och en s.k. spårändring inträder, dvs Ängelholms-tåget spårändras innan det hunnit komma in på Mö C. Det är väl ingen som tror att det hann gå på utskyltad, fördröjd tid?

Nope, iväg 25 min sent och som grädden på moset fick resenärerna ombord veta, att de som ville vidare mot t ex Ängelholm, vilket var tågets destination, fick byta tåg i Helsingborg till det tåg som gick bakom oss, och som skulle gå vidare till Göteborg.

Strax innan det att tåget ankommer Landskrona får vi veta att tåget kommer att bli ytterligare försenat, eftersom det bakomvarande Gbg-tåget kommer att köra om oss, innan vi får fortsätta. Påpassligt nog meddelas också, att vi som i Helsingborg skulle bytt till det bakomvarande tåget, istället kan och bör göra det här.

Stampande av ilska, men ändå glad (under veckans tre dagar har man måst åka tåg sträckan Hbg-Ängelholm pga banarbete på mellanliggande stationer), att jag äntligen kommit fram, stegar jag med beslutsam min in till Skånetrafikens kundtjänstrepresentant, för att förse mig med en resegarantiblankett och fråga om de vet hur den gäller för oss som har sommarkort. Eftersom det är kö till den enda öppna luckan, hinner jag ta fram en tidtabell och titta, och se, Gbg-tåget som var framme i tid, dessutom var framme innan, det 25 min försenade tåget ifrån Malmö skulle varit framme. Med andra ord, förlorade jag därför min rätt till resegaranti.

På hemvägen tog jag ett likadant mjölktåg, fast på andra hållet. På första mellanstationen stod vi väl länge och plötsligt fick vi höra, att föraren kört på "någonting", och var tvungen att undersöka vad det var innan vi kunde köra vidare. Lyckligtvis var det ingen person, utan vi kunde fortsätta vår färd ca 20 min försenade.

Inga kommentarer: