14 juli 2009

Mjölk och nyhetstorka...


Nu är det sommar, det märks till och med på tidningarnas hemsidor.

Husorganet Sydsvenskan rapporterar om svenskarnas mjölkvanor...

" Man kan reta sig på mycket här i världen. Här är mjölklistan över vad vi retar oss mest på.

Att någon tar sista kaffemjölken på jobbet är inte alls lika irriterande som när någon öppnar ett nytt paket när det redan finns ett öppnat, eller utan att först kolla utgångsdatum på övriga paket, skriver Mjölkfrämjandet i ett pressmeddelande.

Fyra av tio svenskar halsar mjölken direkt ur förpackningen.

Flest paketdrickare finns i gruppen män 16-25 år medan kvinnor i åldersspannet 51-65 så gott som alltid väljer glaset."


"Detta irriterar mest

1. Inte ställer in mjölken i kylskåpet.
2. Öppnar ett nytt paket när det redan finns ett öppnat.
3. Dricker direkt ur mjölkpaketet.
4. Öppnar ett paket utan att kolla utgångsdatum på övriga paket.
5. När mjölken är slut.
6. Öppnar mjölkpaketet men inte river av hela flärpen.
7. Tar sista kaffemjölken på jobbet."

Citerad text kopierad från Sydsvenskans hemsida, den fina bilden "lånad" från Skånemejeriers hemsida.

Själv tänkte jag bidra med en tankeställare från tiden jag hade 15 mil mellan hem och arbete. Jag brukade åka kollektivt, och hade 2 olika arbetsplatser. På den ena, där jag var mest, ville jag ha mjölk i kaffet, o enda sättet var att sätta dit sin egen. Vi kan kalla den A-arbetsplatsen. Dock började jag den nya veckan på B, men brukade åka fram till A med min från hemorten medhavda mjölk. Satte in den i kylskåpet, märkt med "namn" och "funktion". Ger mig iväg direkt utan att öppna paketet till B och börjar jobbet där. När jag sedan återkom till A, dagen efter eller till o med måndag eftermiddag, kunde det hända att paketet både var öppnat och halvtomt/halvfullt. När detta mönster upprepat sig ett antal gånger, slutar man naturligtvis göra sig besväret, och "nalllar" ur andras paket.

Å andra sidan var jag lyckligt lottad på den arbetsplatsen. Jag tänker på en kollega, som till ett särskilt tillfälle hade införskaffat 5 tårtor, som hon satt i kylen, märkta med sitt namn och "rör ej". När hon ska ha tårtorna, finns bara 2 av dem kvar, och "ingen vet någonting", om vart de ev försvunnit...

Inga kommentarer: