08 november 2009

FACIT

Tja, jag åsyftar inte gamla skrivmaskiner, även om jag fick viss inspiration ur filmen "De andras liv, på TV igår, där Stasi, visste exakt vilka östtyskar som hade vilka skrivmaskiner...

Nej, jag åsyftar snarare ordet "facit", som lösning på olika ställda frågor och uppgifter.

Eftersom jag tyckte att facit, om det nu var det och inte en ytterligare gåta istället (typiskt mig, va!?), behövdes till ett nyss skrivet inlägg, kan jag bara säga, att facit kommer till de andra bildgåtorna också. I sinom tid, förhoppningsvis innan året är slut, om min tidsberäkning räcker till.

De 2 svåraste gåtorna, eller mest obesvarade är ju hissbilden, resp den gamla 3-hjuliga lastbilen, från min semester.

http://zockan.blogspot.com/2009/07/ny-bil-dgata.html

Om hissbilden måste sägas, att den är tagen INNAN Ikea i Malmö (Svågertorp) blev tillgängligt för allmänheten. De har ett flertal hissar, som matchar både antal personer, 54 st, i min bildgåta, och totalvikten, dvs 4.100 kg.

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.9993688

Fast Ikeas hissar är större, o kanske avsedda rymma flertalet kundvagnar med diverse "ledsagare", alltså kunder som köpt en bökig eller tung möbel. "Min" hissbild är förvisso tagen i samma stad, men hissen som åsyftas används primärt inte till att frakta kundvagnar och kunder, utan någonting annat. Dock, liksom med kundvagnen, finns ingenting som hindrar att man befinner sig i varan som åker upp och ned.

Som sagt, svar emotses!

1 kommentar:

GladaKatarina sa...

Och jag, för min del, har fortfarande ingen aaaaaaaaaaaaaaaaaaning... Tyvärr.