02 september 2010

Ska bli intressant att se vad de svarar...


Brev till min "lokaltidning" idag:

Rubrik: Sparande av PDF-filer för framtiden

Hej!

Vet inte vem som ska svara på min fråga, dock önskar jag ett adekvat svar, av någon i asnvarig position, som besitter tillräcklig kunskap/insikt om min frågas ärende!

Troligen någon person/ansvarig för uppladdning av PDF-tidningen, som vet om, ”kan” tankar bakom varför PDF-tidningen finns öht, och vad som är meningen med dessa filer på lång sikt.

BAKGRUNDEN till min fråga är följande: I våras hade jag en oerhört hektisk situation på mitt arbete, hade möjligheten att jobba hemifrån, vilket innebar en arbetstid om totalt ca 16 timmar /dygn, resterande del kunde avsättas till vila/mat/hygien. Under denna tid såg jag 2-3 olika artiklar i Sydsvenskan, som intresserade mig så mycket att jag insåg att de borde läsas och eventuellt också ”sparas. Noterade datum, sida och ibland t o m artikelrubrik i min digitala kalender, och bläddrade snabbt vidare. Min stressiga arbetssituation medförde att halvlästa tidningar slängdes – hade jag läst dödsannonserna? Ja! OK, släng tidningen. Mer tid fanns ej.

I slutet av våren infann sig åter ett mer ”normalt” arbetsliv i min vardag. Jag kunde ägna stipulerade 8 timmar åt jobbet, och övrig tid av dygnet till allehanda andra göromål, dvs jag hade tid över att spendera som jag ville. Tog bl a itu med ett och annat ”ärende” som hamnat i min digitala kalender.

Mailade därför till Er kundtjänst och påpekade att jag gärna skulle vilja ha de 2-3 olika artiklarna (sidorna) mailade till mig som PDF-filer (min mailadress framgick ju både av insänt mail, liksom att den finns tillgänglig (föreställer jag mig!) i ert kundregister. PDF-filer finns ju tillgängliga (föreställer jag mig!) hos er liksom för mig (endast de 30 senaste dagarna).

*Det kom ett svar att man skulle behandla mitt ärende så snart man hade tid – självklart, jag är väl inte den ende som mailar till er/alt har en fråga som kundtjänst måste ta hand om.

* Det kom ett svar, från ”de som hade hand om det” att jag själv kunde ladda ner önskade sidor/artiklar via avsedd funktion på login-avd på er hemsida – fine, jag vet var den funktionen finns, hur den fungerar, och att det enbart är möjligt med de 30 senaste dagarna… Svarade därför detta, påpekade i synnerhet ”villkoret” med de 30 senaste dagarna, och att det var DÄRFÖR jag mailat Er, i förhoppningen kunna erhålla ”äldre” PDF-filer (eftersom jag föreställde mig, och – konstigt nog fortfarande föreställer mig) – mycket därför jag skriver detta mail till er NU, och skulle önska något slags svar på min ”frågeställning”!

* Det kom ett nytt svar, ”att oj, mina påpekanden stämde visst…”, det där om 30 dagar, och att det därför inte vore möjligt för er själva heller! (fantastiskt tycker jag!) att ta fram önskade sidor i PDF-format, utan att dessa ”slängdes/försvann”. ”Däremot kunde man skicka de önskade artiklarna/tidningsexemplaren som papperstidningar till mig per post, om jag ville det…?”

* Mitt svar: Ja, tack, om det inte medför extra kostnader, så vore jag tacksam för det! (Suck!)

MIN FRÅGA: Jag skulle vilja veta tankarna bakom möjligheten att ta fram PDF-filer. OK, jag kan tyckas extremt stressad, och det är säkert så att merparten av de PDF-tidningar som dagligen tankas ned, är av färskare datum, än 30 dagar ”gamla”. Men ändå, jag trodde vi levde i den digitala åldern, jag själv har inte använt en papperskalender på 10 år, jag lyckas ganska bra med min sedan länge skapade föresats ”inte ett PAPPER mer på mitt skrivbord än nödvändigt”, ”de flesta handlingar, dokument, ”bibbor”, kan finnas i datorn, så slipper jag leta i pärmar och pappershögar på mitt skrivbord, det tar mindre plats, och jag kan ha dem med mig överallt – dvs jag kan ha datorn/externa lagringsmedia med mig överallt…” (”Jag är väl inte den ende i världen, som upptäckt att man kan ha ett USB-minne på sin nyckelknippa?”)

MEN, tidningar, tidningsartiklar och dylikt (annonser, inlägg, dödsannonser (ett av mina önskemål rörde faktiskt en dödsannons!), kommer det enbart – för framtiden att sparas i pappersformat? Och kommer universitetsbiblioteken, dit jag förutsätter ni fortfarande lämnar s.k. pliktexemplar kommer att fortsätta mikrofilma era (allas!?) tidningar? Den senare frågan ämnar jag förstås även ställa till dem – jag har bra kontakter med UB i Lund, så det löser sig säkert.

Eller vilken är er ansats/teori, om PDF-tidningen som ”format” för framtiden? Förvisso ingen som säkert kan säga idag, att nutidens datorer och PDF-filer (som i det här fallet) kommer att finnas för evigt, men samma resonemang gäller väl i så fall också för utbyggnad av bibliotek för att hysa papperstidningar och mikrofiche-läsarna med dess –rullar, har de inte redan lite av ”musei-stämpel” över sig? Strikt utrymmesmässigt ryms i mitt hem betydligt fler tidningsupplagor, sparade som PDF-filer, i min dator, i USB-minnen eller externa hårddiskar, än samma antal i tidningspappersformat och därtillhörande pärmar (som i gaffelpärm).

Vore därför roligt ta del av Era tankar kring framtiden och hur ni ser på framtida lagring av tidningsmedier!

Ämnar som sagt även ställa en snarlik fråga till, i första hand UB i Lund.

Vilka artiklar och datum jag beställde i ovannämnda mail , hoppas jag kan kvitta, det är huvudresonemanget som är det intressanta!

Jag själv är ”privatperson”, akademisk skolning, inte forskare, född 195X – intresserar mig för och använder gärna ”ny” teknik, om jag tror den kan vara användbar och till ett ”rimligt” pris, i min vardag, resp i mitt yrkesliv.

Slutligen bör påpekas att jag i ovanstående rader använt citationstecken enbart för att ”markera/kursivera”, och VERsaler enbart för att markera/FET stil. INTE för att ”skrika”. Mitt e-postprogram innehåller inga formateringsmöjligheter, så därför hoppas jag det är ok med ovanstående!

Mvh

"Johan Anglinder"

anglinder@minegenmail.se

abonnentnr 1023456789


Avsändaruppgifterna "omskrivna" i bloggen.

Bilden - har ingenting som helst med artikeln i övrigt att göra, mer än att jag tyckte den passade bra - tagen ur E24, 100704

Inga kommentarer: