13 juni 2010

Saker man inte bör sakna som singel...


Dagens Sydsvenskan.se skriver om att e-fakturan är ett moment 22 för många samboende och gifta. Det påstås t ex vara vanligt att ett telefonabonnemang står på maken i hushållet, medan det är hustrun eller sambon som sköter betalningstransaktionerna varje månadsskifte. Eftersom teleföretaget inte tillåter att abonnemanget skrivs över på hustrun/sambon, åtminstone inte kostnadsfritt, är det i praktiken också omöjligt för hustrun /sambon att betala e-fakturan.

Fråga inte mej - jag är singel, och betalar alla räkningar som jag står för, själv.

Det jag inte begriper - delat hushåll - gemensam ekonomi? Kan inte makan/sambon logga in på makens/sambons konto o lösa det den vägen? OCR-nummer?? I så fall kvittar det väl om pengarna kommer ifrån Gud, Tomten, eller maken/makan....??

Någon som kan hjälpa mig förstå problematiken?

Problem var det för övrigt också på Öresundsbroloppet. Närmare hälften av de som sprang/deltog, fick inte sin (korrekta) starttid registrerad. Låter hemskt om det upptäcktes först när de kom i mål - kommit i mål, men ej startat....

Dagen till ära, igår, kunde även, om inte trafikstockning, så väl rusningstrafik, upphöjt till rusningstrafik, konstateras. Förvisso, finns något 50-tal meter ifrån mina gatufönster ett trafikljus, men att påstå att det brukar bli kö till mitt fönster vore att ta i. Igår, när alla "30.000 broloppsmotionärer" skulle hämtas, dirigerade man istället de chartrade bussarna genom min gata, en mindre genomfartsled, i utkanten av det som kan kallas centrala Malmö. Långt ifrån alla busschaffisar stängde av motorn, fast de stod stilla på samma fläck, både 5 och 10 minuter. Men åtminstone hälften var danska, och derovre gäller väl inte samma tomgångskörningsregler. Rusningstrafik var det i alla fall tal om i ca 2 timmar.

Tur att Öresundsbron bara fyller 10 år vart 10:e år...!

Bilden hittad på http://sund1.com/sundbro.html

Inga kommentarer: