21 februari 2010

Allting är ..............:s fel.....!




Det klagas som aldrig förr, i synnerhet på vädret, och på kollektiva färdmedel, samt på vägarna, eller på den som sköter vägarna.

Men egentligen är felet ju SMHI:s, det är väl de som bestämmer vilket väder det ska bli, eller har jag missuppfattat något??

En vanlig kommentar från folk boende norr om Skåne, brukar vara att skåningar inte kan köra bil.... Aha, är det därför de måst ha s.k. kolonnkörningar på E45:an under natten mot söndagen?? (Fotnot: E45:an går INTE igenom Skåne..)

T-banetåg skenade 3 stationer i Stockholm, för att is hamnat på bromsskivorna.

Tak på arenabyggnad rasade in - tålde inte snön...

"I Bromma i västra Stockholm ”spårade en taxi ur” och hamnade på Nockebybanans spårvägsräls." Föraren trodde att han körde på en vanlig väg (det gjorde han, då det var asfalt med spåren nedsänkta - men pga snön förstod han inte att sedan bara spåren fortsatte ut i en banvall...)

NÄR ska de som bygger våra hus, förstå att alla byggnader måste byggas så att de ska kunna tåla hur mycket snö som helst, som kan förväntas landa på deras tak, ungefär vart 20:e år....?

NÄR ska Vägverket förstå att nutidens bilister faktiskt har bråttom, och om man nu har dubbdäck, ändå anser sig ha rätt att kräva nyplogade, nysaltade vägar med "sommarväglag" på, även om det råkar bli 2-siffriga minustemperaturer, och massor med snö - även om det bara infaller vart 20:e år, på ett ungefär.... Vi betalar faktiskt vägtrafikskatt... Då ska vi ju också ha valuta för pengarna.....




När ska anställd personal hos ovanstående aktörer inse att man alltid måste hjälpa sina kunder med INFORMATION, även om man inte har någon sådan att ge?? Man kunde ju åtminstone vara ärliga och säga det.... Man har ju åtminstone betalt för det!! Yrkesheder??

Varför kan inte trafikoperatörerna inse att det behövs ersättningsbussar när inte tågen kan gå?? I synnerhet vid sådan extrem väderlek som nu tycks vara fallet. Kollektiva färdmedel bekostas väl knappast av skattemedel?? Eller?? Det är bara att köpa in några bussar... Gå runt o kolla, nu när tågen ändå står stilla, hur många platser som finns i vagnparken, och köp in bussar därefter. Gärna med flera toaletter och lite AC, så man får njuta, om SJ:s gamla vagnar ändå inte klarar av lite snö...!!


Förvisso är det sportlov, men det handlar ju rimligtvis bara om att förbereda sig, det har väl varit känt innan att det skulle snöa, liksom att det skulle bli sportlov...

Någon dristade sig till att jämföra, när det snöade som mest i Skåne, med järnvägen i Norrland, som aldrig blir inställd, - och där snöar det minsann varje år, inte bara vart 20:e år som i Skåne... Fine, jämför ett par saker... antal stationer i övre Norrland, avstånd mellan dessa, turtäthet och vardaglig in- och utpendling mellan dessa orter. Inte konstigt att tågen inte behöver ställas in i så fall. Jämför med motsvarande fakta och siffror i Skåne.... Skillnad??

Inga kommentarer: